torsdag 23 januari 2014

Jag tror på att det går och lära en gammal hund att sitta

Nu har vi lite problem med att gå i koppel.
När jag och Gizmo skall gå hemifrån och ut på vägen så får han gå kopplad.
MEN.... MEN.. PROBLEMET är att han skall dra så mkt i kopplet och samma sak är det när vi vänder och går hemmåt.
Och hur skall jag få honom att SLUTA dra i kopplet?? Så fort han drar lite så stannar jag framför honom och försöker blockera vägen för honom, och när han då har stannat till så fortsätter vi vidare och några sekunder senare är det samma visa åter.... då skall han dra i kopplet.... då försöker jag att påkalla hans uppmärksamet och använder min ljusaste röst för att då kalla tillbaka honom ibland lyssnar han och ibland lyssnar han inte och när han inte vill lyssna så orkar jag inte bry mig, utan då brukar vi istället börja och springa lite...
Ibland under våra promenader och detta gäller även när vi promenerar i skogen då, så verkar det vara sådär kul att gå till skogen och leka eller busa. NU när vi gick upp till skogen så hittade jag på en aktivitet där jag sate fast små godisbitar i träden så fick gizmo leta sedan. när han sen hade hittat alla gobitarna fortsatte jag en liten bit längre in i skogen, men gizmo stod då kvar vid trädet som om... vart ska du då??? nä jag vill inte följa med.
då vände jag hemmåt då, och då vart det en väldans fart på Gizmo....
det känns ju lite som om han inte vill lyssna på mig ibland som att han är "döv"
vad/hur skall jag göra????
är tacksamm för hjälp just nu.
Min hund är 8 år, och jag vill att han ska tycka att det är roligt att vara med mig när vi springer upp i skogen eller bara busar runt hemma...
känns ju som att jag har 10000000000 frågor nu......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar